18 שנ ות נדל״ ן 90 לפני כשלושה עשורים הצטרפה ישראל לטרנד העולמי של הפרבור, שעיקרו יציאהמהמרכזים ,Urban Sprawl הישנים והמאובקים של הערים אל שכונות חדשות ומהונדסות וחיי קהילה עם קהל במצב סוציו-אקונומי וסטטוס משפחתי דומים. אך המעבר לשכונות או לערים ויישובים חדשים, הוליד את הצורך בניידות. להגיע לעבודה, לערוך קניות או להקפיץ את הילדים לחוגים, הצריכו שימוש במכונית, ולפעמים אפילו יותר מאחת לכל משפחה. קצב גידול האוכלוסייה בישראל הוא הגבוה בעולם מספר 2022 בשנה, ונכון ל- 2% המערבי ועומד על כ- מיליון איש. עד 9.5 התושבים בישראל עומד על מעל הוא צפוי להגיע על פי נתוני הלשכה המרכזית 2040 מיליון בני אדם. מספר כלי הרכב 13.5- לסטטיסטיקה לכ על הכבישים זינק, והרבה יותר קשה להתנייד מנקודה אחת לשנייה בלי לשרוף שעות על גבי שעות בכבישים. עתודות הקרקע הפנויות בישראל הזעירה הולכות וקטנות, מה שהצריך "לחפש" אחר חלופות להמשך הבנייה. כבר באמצע העשור הראשון של המילניום נולדו פרויקטים של התחדשות עירונית מתוך הצורך בחיזוק הוקמה הרשות הממשלתית 2016 מבנים ישנים. בלהתחדשות עירונית שמטרתה איתור לוקיישנים פוטנציאליים, קידום תהליכי תכנון ברמה הארצית והמחוזית, ייזום וקידום תוכניות מתאר ותוכניות מפורטות ועוד. כעבור שנה קבעה הממשלה יעד שאפתני - 2040 לבניית כמיליון יחידות דיור וחצי עד לשנת מספר שאמור לספק את צורכי האוכלוסייה ולהדביק , מנכ"ל הרשות, אלעזר במברגר את הפערים שנוצרו. תוכנן כי אחוז הדירות בהליכי 2030 ועד 2020 אמר כי מ- ,35% התחדשות עירונית מכלל הדירות הנבנות יגיע לכ- , בה התקבלו היתרי 2022 יעד שהרשות עמדה בו ב- אלף יחידות דיור. 25 בנייה למיזמים כאלה עבור כווין-ווין-ווין סיטואיישן , מייסד ומנכ"ל אאורה, שלחברתו עו”ד יעקב אטרקצ'י אלף יחידות דיור, מסביר 35 עתודות קרקע לבניית אלף וצריך לבנות עוד שני 200 כי בעת הזאת חסרים , מה שאומר שצריך לבנות 2050 מיליון דירות עד אלף יחידות בשנה. "איפה יבנו את הדבר 80 לפחות הזה?", שואל אטרקצ'י, "הדרך היחידה לייצר עתודות קרקע משמעותיות היא רק התחדשות עירונית. זה 'ווין-ווין-ווין סיטואיישן' לכולם. המדינה רוצה עתודות קרקע ודירות זמינות כדי לספק את הביקושים ולמתן את המחירים. הרשויות המקומיות רוצות לחדש את שבעצמן החליפו את 60 שכונות הרכבות של שנות ההמעברות, וכיום לא ראויות למגורים - אך הן עול על הרשויות. והדיירים - שהדבר ישפר את איכות חייהם, ערך הדירה יזנק והרכוש המשפחתי ישתדרג". , סמנכ"ל התחדשות עירונית בחברת "אזורים", איל טישל מסביר כי אמנם המבנים במצב רעוע - אבל המיקום שלהם נהדר, ולכן מדובר בפרויקטים אטרקטיביים, שאמורים לתת מענה על מחסור שנוצר בעבר. "אנחנו השנים 10-15- מנסים להדביק את הפער שנוצר ב האחרונות. זה לא מענה לעתיד. חייבים להפסיק להסתכל לטווח הקצר, ולהתבונן לטווח הארוך; להסתכל במונחים של צפיפות הרבה יותר גבוהה, בין היתר על ידי עירוב שימושים". ,בני קרת מנכ"ל חברת אזימוט שיווק פרויקטים, מסכים עם האמירה: "כאשר אתה מתכנן עיר, אתה לוקח שנה קדימה. את הסייקל הקודם עשינו בשנות 60-100 . ההתחדשות העירונית היא בעצם הפתרון 70 וה- 60 ההיחידי לעיור. לא תמיד התשתיות מתאימות, כמו תחבורה, חניות ושירותים. לרשויות אין תמיד את אותו אינטרס, כי צריך לתת שירותים וזה מצופף את העיר. נושא התשתיות קריטי". "אחרי שתוכנית 'מחיר למשתכן' רוקנה את השוק תתחדשו! במציאות שבה עתודות הקרקע הולכות וקטנות, צומחים יותר ויותר פרויקטים של התחדשות עירונית. בשוק מעריכים: יזמים שלא יעשו פינוי-בינוי - ייעלמו //אלכסנדר כץ
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==