27 שנ ות נדל״ ן 90 הצלחה של עירוב שימושים תלויה גם בשידרוג תשתיות התחבורה הציבורית הישראלית. מפת התחבורה הציבורית במרכז בעשור הקרוב תשנה את הרגלי החיים שלנו עם רכבת קלה, מטרו ומאות תחנות. כאשר קווים אלו יפעלו, צפויים לפקוד מיליון נוסעים בשנה. 650 אותם מעל נת"ע שאחראית על הקמת פרויקט התשתיות הגדול מיליארד שקלים, 200 בתולדות המדינה בהשקעה של כמבינה שמערך התחבורה החדש יימדד בתפקודה "ביום שאחרי", כלומרסינכרון בין כללשירותי התחבורההקיימים והעתידיים – אוטובוסים, רכבות, רכבת קלה ומטרו, לצד תשתית לשבילי אופניים וכלים-חשמלים. "הסינכרון הוא מאבות הצלחת המערכת כולה", אומר מנכ"ל נת"ע, , "הנוסע רוצה לדעת שהוא יוצא מביתו ועובר חיים גליק ממערכת הסעה אחת לאחרת ללא המתנה ובנוחות. משרד התחבורה מרכז את המאמץ מול כלל הגורמים על מנת לספק חווית נסיעה טובה לכלל הנוסעים". הפרויקט סבל מלא מעט בעיות. למרות דרישות של חלק מראשי הרשויות להזזת תוואי מסילה, גליק מספר כי נת"ע הצליחה לקיים שיח פורה עמם: "נת"ע מתנהלת מולם באופן שוטף. ברור לגמרי שלכל ראש עיר אג'נדה משלו, אך בסופו של יום מדובר בפרויקט לאומי המשרת את כלל האוכלוסייה ולא רק עיר מסוימת. אנחנו בנת"ע מקווים כי ראשי הערים ישכילו להתעלות מעל אינטרסים צרים של עיר כזו או אחרת וישתפו פעולה למען הטוב הכללי". לצד התוכניות להטלת אגרות גודש וביטול מקומות חייה, רשת התחבורה עתידה להביא למהפכה. הדבר מביא כבר כעת לשינוי אורבני ולהתחדשות עירונית לאורך הקווים המתוכננים, ובתקווה שיצליח לחסוך גם שעות-פקקים רבות, שיביא לשינוי משמעותי בתרבות הפנאי של הישראלים. הדבר יביא גם לשינוי משמעותי בשוק העבודה שייפתח אל מחוץ לגבולות תל אביב. עדות לכך היא פרויקט ב.ס.ר סיטי בפתח תקוה שכולל ארבעה מגדלי משרדים ומסחר על רחוב ז'בוטינסקי. יו"ר ובעלי חברת ב.ס.ר, המהנדס , מספר: "לא היה לי קל עם בעלי הקרקע נחשון קיויתי שרצו לתת לי לשווק רק מגדל אחד. לא הסכמתי, ראיתי בעיני רוחי שכל המגדלים צריכים להיבנות יחד כי הבנתי את הפוטנציאל של הלוקיישן עם הרכבת הקלה. בזכותה, חברות הייטק לא חייבות להישאר בתל אביב. העובדים דקות ברכבת הקלה והחברות לשכור 15 יכולים לנסוע מהפריים-לוקיישן". 60% משרדים שזולים ב- , יו"ר לשכת שמאי המקרקעין חיים מסילתיגם השמאי עו"ד היוצא, מעריך שהדבר יוביל ליציאה אל הפריפריה הקרובה לתל אביב: "אני מתגורר בשכונה דתית בפתח תקוה. בטוח שיש הרבה שרוצים לגור כאן אבל לא עושים זאת כי לוקח שעה ורבע להגיע לתל אביב. ברגע שהאנשים יידעו שהם יכולים להגיע לתל אביב בזמן קצר, זה ייראה אחרת". , יועצת אסטרטגיה ושיווק לחברות נדל"ן, דורית סדן הולכת צעד אחד נוסף. "צריך עוד תוכניות שתעסוקנה בשיפור תחבורה, דבר שייצור מטרופולין בדרום ובצפון". דוגמה לכך היא קרית גת שמושכת צעירים בזכות פארק התעסוקה, וסדן מעריכה שעם רכבת מהירה לתל אביב, הנהירה אליה תגבר: "כך מקרבים לציבור את איכות החיים של הפריפריה שנהנית ממרחבים גדולים יותר. גוש דן עמוס לעייפה ופקוק. אין שום סיבה שבנתיבות ואופקים לא יהיו שכונות נהדרות עם חיי קהילה, אם תהיה תחבורה ציבורית טובה". הפריפריה מתקרבת למרכז חיים גליק מנכ״ל נת״ע נחשון קיויתי יו״ר ובעלים בסר דורית סדן יועצת אסטרטגיה ושיווק לחברות נדל״ן הרצת ניסיון, הרכבת הקלה, פתח תקוה, צילום: אור חיים
RkJQdWJsaXNoZXIy NDU2MA==